Het aftellen is begonnen!

2 juli 2018 - Biervliet, Nederland

Home affairs

Nog een week en dan is het zo ver: dan vertrekken we voor 4 weken naar Zuid Afrika. De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik mijn reisroutine van heel lang geleden een beetje kwijt ben. Zo had ik bijvoorbeeld alleen een geldig rijbewijs, een identiteitskaart die in augustus 2016 al verlopen was en al helemaal geen paspoort meer. Maar die dingen zijn zo geregeld. Zo niet de documenten die je als ‘alleengaande’ ouder nodig hebt wanneer je met een minderjarig kind buiten Europa reist. Een grondige studie en vele tegenstrijdige berichten doen vermoeden dat je ofwel toestemming moet hebben van de andere ouder (wat ik zonder meer krijg) ofwel moet aantonen dat je als enige het ouderlijk gezag hebt (wat ik heb). Ik heb voor het laatste gekozen, want hoewel papa Patrick zonder problemen tekent, is hij formeel niet bevoegd om te tekenen. Echter, wil je aantonen dat je als enige ouder het gezag hebt dien je:

1. ​Een internationaal uittreksel uit het geboorteregister te hebben op te vragen bij de gemeente waar Sira geboren is (met dank aan tante Petra)
  2. Een uittreksel uit het gezagsregister te hebben, op te vragen bij de regionale rechtbank
  3. De originele documenten van de rechtbank te hebben waaruit blijkt dat ik alleen het ouderlijk gezag heb (met dank aan advocaat die de archieven duidelijk goed op orde heeft)
  4. Een uittreksel uit het bevolkingsregister te hebben waaruit blijkt waar je woont (ga ik morgen regelen)
  5. Documenten 2 en 3 beedigd te laten vertalen omdat niemand er anders iets mee kan ter plaatse

Dus...... we zijn lekker bezig geweest de afgelopen weken. Mijn grootste nachtmerrie is namelijk dat we straks op het vliegveld van Johannesburg staan en we het land niet in mogen omdat er toch nog een of ander document wat ik nu niet kan verzinnen, ontbreekt. Afijn, adem in adem uit, laat het los en doe zoals Gert: relax!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Marjolein:
    2 juli 2018
    Wat een heerlijk vooruitzicht! Jullie zullen prachtige herinneringen gaan maken😊.
    Succes met het laatste regelwerk.
    Ik kijk uit naar je verhalen!
  2. 13ke:
    3 juli 2018
    We komen jullie dan wel helpen hoor 💪💋
  3. Lynda:
    3 juli 2018
    Ja joh, dat is idd gedoe en niet geheel duidelijk als je een andere achternaam hebt. Heb ik al eerder uitgezocht en had je zo antwoord kunnen geven 😁.
  4. Patricia van Veen:
    4 juli 2018
    Komt allemaal goed, prachtig land.
  5. Luc:
    4 juli 2018
    Heel veel plezier, we komen wel wat tips halen voor onze reis die kant op over half jaar.
  6. Danny:
    4 juli 2018
    Heel veel plezier en geniet van jullie vakantie