Pezulu Tree House Lodge dag 1

13 juli 2018 - Hoedspruit, Zuid-Afrika

En weer zo’n geweldige dag! Hoe voorkom ik dat deze blog saai wordt?
We nemen deze morgen na twee nachten afscheid van de Hannah Game Lodge. Niet voordat we eerst op authentieke wijze werden toegezongen door het personeel. Deze lodge scoort wat ons betreft een dikke 10. Mooie accomodatie, schoon ook vooral, uitstekend eten en uiterst vriendelijk personeel die er duidelijk genoegen in scheppen het de gasten naar de zin te maken. Ik had het geen straf gevonden daar langer te blijven. En oh ja: toplocatie: je waant je midden in de Afrikaanse bush.

Maar de show must go on. We vertrekken naar Hoedspruit Endangered Species Centre waar ze een fokprogramma hebben voor de met uitsterven bedreigde cheetah’s en met name neushoorns opvangen die slachtoffer zijn geworden van stropers. Ofwel omdat hun moeder voor haar hoorn is gedood, ofwel omdat ze zelf slachtoffer zijn geworden. Hoe dan ook trieste verhalen. De ranger bevestigt ons dat de high voltage hekken en camera’s rondom de parken niet zo zeer zijn om de dieren binnen te houden, maar vooral om de mensen (lees: stropers) buiten te houden. 100 gram hoorn schijnt meer te kosten dan 100 gram goud. Lucratieve business dus om er in te handelen. Ten koste van... Geen enkele neushoorn heeft nog een hoorn. Als ze al niet door de stropers zijn verwijderd (mbv machettes en kettingzagen 😱), verwijdert het centrum ze zelf zo veel mogelijk om te voorkomen dat de rhino’s alsnog slachtoffer worden. Overigens waanden we onszelf bijna slachtoffer van een rhino toen een zwaargewicht het op z’n heupen kreeg en de aanval inzette op onze jeep. Allemachtig. Dat was best even schrikken. De ranger wist niet hoe snel hij z’n landcruiser moest starten. Maar zijn ‘ho’ maakte meer indruk. Toen het stof eenmaal terug neergedaald was en onze hartslag weer naar een acceptabel niveau teruggekeerd legde de ranger uit dat de rhino het niet zo zeer op onze jeep gemunt had, maar eerder op een rhino achter onze jeep waar de zwaargewicht zich aan irriteerde. Jaja. Whatever. Get me out of here please. 😰

Na dit enerverende bezoek rijden we richting een prive park wat tegen het Kruger Park aan ligt en waar we de komende 2 nachten zullen verblijven. We worden hartelijk ontvangen door Ronny die nogal een programma voor ons klaar heeft liggen. We eten vanavond om 19 uur en gaan om 19.30 uur op pad voor een ‘nachtelijke’ game drive. Ter info: het is hier om half 6 donker.
Morgenochtend worden we om 6 uur verwacht voor een wandelsafari en na de lunch om 13.00 uur vertrekken we voor een 3 uur durende gamedrive in het Kruger Park. Yes! Daar moet het gaan gebeuren: de big 5 spotten! Dat wordt wel tijd, want na een overload aan herten worden we daar inmiddels niet meer warm of koud van. Ok, die wilde zwijnen blijven wel heel grappig en ja, als je ineens oog in oog staat met een giraffe geeft dat best wel een kick. We slapen in een Tree House (erg leuk) en terwijl er een was ligt te weken in het bad (moet ook gebeuren af en toe,  liggen wij met een cocktail aan het zwembad en doen even niets.

Een vroege blog dus vandaag maar ik schat zo in dat ik vanavond na de nachtelijke game drive geen zin meer heb nog verslag te doen. Maar je weet het maar nooit. We’ll see.